Loff

Vegetarisch restaurant in Breda

Waarom LOFF

LOFF staat voor duurzaam én lekker eten. De veganistische en vegetarische gerechten van ons koude en warme buffet, bereiden we met verse, biologische producten uit de regio en/of van het seizoen. Biologisch (dynamisch) koken betekent dat je CO2-neutraal, diervriendelijk en met respect voor het milieu en het klimaat kookt. Of je nu een ‘die hard vegan’, flexitariër of avontuurlijk carnivoor bent, een steentje bijdragen aan onze aardbol wil toch iedereen?

Ambachtelijk

Al onze gerechten zijn zelf bereid. Dus ook onze dagverse soepen en desserts.

Eerlijk

Wij betalen eerlijke prijzen aan onze leveranciers en als gast pluk jij daar de kwalitatieve vruchten van.

Volwaardig en puur

100% biologische landbouw. Kiezen voor volwaardige producten is gezonder.

Lekker en makkelijk!

Eten doen we iedere dag, dus kies dan voor een gezonde én lekkere maaltijd bij LOFF. We hebben ook take-away.

Marion Pluimes

‘Marion Pluimes, Marion Pluimes… waar ken ik die naam ook alweer van?’, zou je kunnen denken. En het antwoord kan in vele richtingen liggen. Het zou zomaar kunnen dat je haar kent van haar prijswinnende kookboek ‘De kleine vegetariër’, dat ze samen met Antoinette Hertsenberg schreef. Maar het kan ook dat je een cursus of lezing van haar hebt gevolgd, of dat je een consult van haar hebt gehad als cliënt van haar diëtistenpraktijk. En nog een mogelijkheid is dat je ooit iets van haar hebt geproefd in een restaurant, op een proeverij of een van haar dineravonden…

Vanaf haar twaalfde was Marion regelmatig in de keuken te vinden. Ze vond het heerlijk om te koken, net als haar moeder. Maar kookte haar moeder vrij traditioneel, Marion experimenteerde er op los. Vooral de vegetarische keuken had haar interesse en hiervoor gebruikte ze graag biologische ingrediënten. Toen het eindexamen HAVO dichterbij kwam, wilde ze óf verder studeren als verloskundige óf de culinaire vakschool doen. Uiteindelijk besloot ze haar medische voorliefde en haar culinaire passie te verenigen in de studie diëtetiek.

Eenmaal aan het werk als diëtist is ze nooit met koken gestopt. Werkend als scheepskok en in diverse restaurantkeukens leerde ze de fijne kneepjes van het vak en het koken voor grote groepen. En omdat ze vlees ‘gewoon niet lekker vindt’, is het vegetarisch koken in loop der jaren een specialiteit geworden. En die specialiteit is niet onopgemerkt gebleven. Zo werd ze gevraagd ‘De Kleine Vegetariër’ te schrijven en geeft ze chef-koks onder de vlag van ‘Variatie op de Kaart’ trainingen op gebied van vegetarisch koken in de keuken van Librije’s atelier. Want volgens Marion is het droevig gesteld met de vegetarische kaart. ‘Als ik uit eten ga wil ik graag verrast worden. Tot nu toe is dat één keer gelukt, in het buitenland.’

Biologisch eten is voor Marion belangrijker dan vegetarisch eten. De manier van telen gaat tenslotte niet ten koste van de aarde en de voedingswaarde is gewoonweg hoger. Stel je maaltijd onder andere samen uit de verschillende delen (wortel, steel, blad envrucht) van de plant en let daarbij op kleur en vorm. Neem bijvoorbeeld de combinatie radijs, prei en courgette in de lente.

Sinds half februari 2017 is Marion Pluimes de ondernemer van het vegetarische restaurant Loff in Breda